Er de gode handlinger i virkeligheden ikke ofte på baggrund af en ond tankegang?
- Pia har gjort noget godt hun har givet 500,- til Somalia. Men hvorfor har hun gjort det? Rent faktisk fordi at hun regner med at pengene vil nå frem og gøre en forskel, eller fordi hun opnår en god følelse af velgørenhed, god samvittighed, og blot udnytter velgørenheden til dette egoistiske formål?
og er de onde handlinger ikke ofte på baggrund af en god tankegang?
- Terroristen Adam har gjort noget ondt. Han har slået en stor mængde uskyldige mennesker ihjel. Men hvorfor har hen gjort det? Fordi han er ond. Eller fordi han rent faktisk har en bagtanke om at det vil åbne folks øjne op for hvor forfærdelig en verden (han mener) vi lever i, og vil prøve at hjælpe folk til at se det, og håbe på det vil ændre det?
Godt eller Ondt, ondt eller godt.
Går godt og ondt hånd i hånd?

Ingen kommentarer:
Send en kommentar